معرفی لوگوتایپ و تاثیر آن در شناخت هویت برندها

3 نمونه لوگوتایپ فارسی
3 نمونه لوگوتایپ فارسی
لوگوتایپ یک جادویی خاص از انواع لوگوهاست که به زبانی ساده خودش رو معرفی می‌کنه و همه رو دعوت می‌کنه تا به دنیای برندش سفر کنن!

در دنیای امروز، انجام تبلیغات، نقشِ موثری را در شناخته شدن یک برند یا یک محصول، ایفا می‌کند. صاحبان شرکت‌ها و برندهای مختلف، می‌توانند با استفاده از تبلیغات موثر، محصولات خود را به مردم معرفی نمایند و فروش خود را چندین برابر کنند. اولین قدم برای شناخته شدنِ یک برند به وسیله تبلیغات، طراحی لوگو تایپ است.

لوگو تایپ، نوع خاصی از لوگو می‌باشد که مبتنی بر متن است. هرچه این لوگو تایپ با خلاقیت بیشتری طراحی شود، احتمال ماندگاری آن در ذهن مردم نیز، افزایش خواهد یافت. در این مقاله، ابتدا به صورت مختصر، مفهوم لوگو و کاربردهای آن را به شما توضیح خواهیم داد و سپس به موضوع اصلی مقاله، یعنی لوگو تایپ، خواهیم پرداخت.

بنابراین، اگر علاقه دارید تا اطلاعات خود را در زمینه موضوعات فوق افزایش دهید، تا پایان همراه ما باشید.

کالکشن لوگوتایپ‌های انگلیسی آماده
یکی از انواع سبک‌های جذاب لوگو، لوگوتایپه که از اشکال مختلف گرافیکی و متن تشکیل شده است و محدودیت زبانی ندارد

معرفی لوگو

لوگو، یک نشان یا یک سمبلِ گرافیکی است که برای شرکتها و برندهای مختلف، طراحی میشود. هدف از طراحی لوگو، انتقال سریع اطلاعات به مخاطبان است. به عبارت دیگر، جلوه گرافیکی موجود در لوگو، توجه مخاطب را به خود جلب میکند و حجم بالایی از اطلاعات را در مدت زمانی کوتاه، به وی منتقل مینماید. لوگوها بر اساس نوع طراحی، به سه دسته کلی تقسیم میشوند. این سه دسته عبارتند از؛

  • لوگو‌های حاوی عکس: همانند لوگوی شرکت بنز
  • لوگو‌های حاوی متن (لوگو تایپ): همانند لوگوی شرکت کوکاکولا
  • لوگوهای حاوی متن و عکس: همانند لوگوی شرکت ناسا

لوگو تایپ و نمونه‌های مختلف آن

لوگو تایپ که در فارسی به آن، “نشانه نوشته” نیز می‌گویند، نوعی لوگو می‌باشد که در ساختار آن، تنها از نوشتار استفاده شده است. به عبارت دیگر، می‌توانیم بگوییم که در ساختار لوگو تایپ، نوشتار نقش اصلی را ایفا می‌کند و باقی طراحی‌ها، به زیبایی هرچه بیشتر متن، کمک می‌کنند.

گرافیست می‌تواند انواع فونت‌ها (حتی فونت‌های ابداعی) و انواع رنگ‌های مختلف را برای طراحی لوگو تایپ به کارگیرد، اما استفاده از عکس در این نوع لوگوها، مجاز نمی‌باشد. امروزه شرکت‌ها و برندهای مختلفی از لوگو تایپ استفاده می‌کنند و برخی از آنها موفقیت‌های بسیاری را نیز کسب کرده‌اند.

در ادامه این مقاله، مزایای استفاده از متن در ساختار لوگو را به شما توضیح خواهیم داد.

مزایای استفاده از Logotype

برای بیان مزایای استفاده از Logotype، بهتر است تا ابتدا، مزیتِ استفاده از لوگوهای تصویری را بیان نماییم. ذهن انسان به صورت ناخودآگاه، به جلوه‌های گرافیکی زیبا، واکنش بیشتری نشان میدهد. بنابراین اگر یک شخص لوگوی زیبایی را مشاهده کند، این لوگو در ذهن وی ثبت خواهد شد.

حال یک Logotype را در نظر بگیرید. لوگوتایپ، تمامی ویژگیهای گرافیکی یک لوگو معمولی را دارا می‌باشد و علاوه بر آن، برند یک شرکت را نیز به صورت نوشتاری به مخاطب معرفی میکند. در مجموع، ویژگی‌های Logotype را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

انتقال سریعتر اطلاعات از طریق لوگو تایپ

استفاده از نوشتار در یک قالب گرافیکی، سبب انتقال موثر و سریع اطلاعات میشود.

شناخته شدن برند

اگر در یک لوگو تایپ از نام برندی خاص استفاده شود، کسانی که لوگو را مشاهده می‌کنند، با نام شرکت نیز آشنا می‌شوند. لوگو تایپ‌ها باید در عین سادگی، مفهومی نیز باشند.

شناخته شدن اهداف شرکت

لوگوتایپ می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر معرفی یک شرکت، نشانگر اهداف آن شرکت نیز باشد. این اهداف می‌توانند از طريقِ نوعِ طراحی گرافیکی و یا از طريقِ متن نوشته شده در لوگو، به مخاطب انتقال یابند.

منحصر به فرد بودن Logotype

طراحان لوگوهای تصویری، ممکن است به صورت ناخودآگاه، از طرح‌های مشابه با لوگوهای قدیمی استفاده کنند اما طراحان Logotype، معمولا با چنین چالشی روبرو نمی‌شوند.

طراحان لوگو تایپ، نیازی به استفاده از جلوه‌های تصویری ندارند و در اکثر مواقع، از نام اصلی برند شرکت برای طراحی لوگو استفاده می‌کنند. استفاده از نام اصلی برند، سبب می‌شود تا درصد تشابه لوگوی جدید با سایر لوگوها، تقریبا به صفر برسد.

امکان استفاده از لوگو تایپ در برندهای مختلف

لوگو تایپ‌ها را می‌توان با فونت‌های بسیار متنوعی طراحی کرد و از جلوه‌های گرافیکی مختلفی در آن‌ها استفاده نمود. بعضی از این فونت‌ها و طرح‌های گرافیکی، حالتی رسمی و برخی دیگر حالتی غیر رسمی دارند. بنابراین، لوگو تایپ‌ها را می‌توان برای انواع برندها و شرکت‌های مختلف، طراحی کرد.

نمونه‌هایی از برترین لوگوتایپ‌های فارسی اجرا شده که به شیوه‌ای جذاب یک برند یا کسب و کار رو معرفی می‌کنه

روش‌های ایده یابی برای طراحی لوگو تایپ

همانگونه که در پاراگراف‌های قبل نیز بیان کردیم، نحوه طراحی لوگوی یک شرکت، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند نقشی موثر را در افزایش میزان فروش محصولات آن شرکت، ایفا کند. به همین دلیل، لوگو باید با ایده‌هایی خلاقانه طراحی شود تا همواره برای مخاطبان جذاب باقی بماند و اطلاعات مورد نظر صاحب برند را به خریداران منتقل کند. در این بخش قصد داریم تا روش‌های ایده یابی برای طراحی لوگو تایپ را به شما معرفی کنیم. این ایده‌ها عبارتند از؛

از رنگهای جذاب و منحصر به فرد استفاده نمایید

رنگهای جذاب و خاص، تاثیر بسزایی در جلب توجه مخاطبان دارند. شما با استفاده از رنگهای منحصر به فرد میتوانید، لوگو تایپ خود را در ذهن مخاطبان، ماندگار کنید و توجه کنید که لوگو تایپ‌ها، به منحصر به فرد بودنِ ساختار لوگو، کمک می‌کنند.

از طرح‌های کلیشه‌ای استفاده نکنید

بعضی از انواع طراحی‌های Logotype، بسیار تکراری شده‌اند و مخاطبان، به آنها توجه نمی‌کنند. الهام گرفتن از طرح‌های کلیشه‌ای، سطح کیفی لوگو شما را کاهش خواهد داد.

در متن لوگو، برند را معرفی کنید

همانگونه که در ابتدای مقاله نیز بیان کردیم، لوگو تایپها با استفاده از نوشتار، طراحی میشوند. وظیفه شما به عنوان یک گرافیست، طراحی لوگویی است که برند شرکت را نیز معرفی کند. استفاده از نام برند در Logotype، نه تنها مخاطبان را با برند مورد نظر شما آشنا میکند، بلکه سبب منحصر به فرد شدن لوگو نیز می‌شود.

طراحی لوگو تایپِ ساده و مفهومی

برای ساختِ یک لوگو ایده‌آل، لزوما نباید از طرح‌های پیچیده‌ای استفاده کرد. اگر به لوگوی برندهای موفقی مانند کوکاکولا، FedEx و فیس بوک، نگاه کنیم، خواهیم دید که همگی آن‌ها، از طرح‌های ساده‌ای استفاده کرده‌اند. آنچه شما به عنوان یک گرافیست حرفه‌ای باید انجام دهید، طراحی لوگویی است که در عین سادگی، مفهومی نیز باشد.

برترین لوگوتایپ‌های برندها

در این بخش از مقاله، برترین نمونه‌های اجرا شده لوگوتایپ را به شما معرفی خواهیم کرد. آشنایی با برترین نمونههای لوگو تایپ، به شما کمک خواهد کرد تا با نحوه طراحی لوگوهای خلاقانه، بیشتر آشنا شوید.

برترین لوگو تایپهای طراحی شده در دنیای امروز، عبارتند از؛

لوگوی والت دیزنی

لوگو تایپ والت دیزنی، در واقع امضای آقای والت دیزنی (موسس شرکت) است. آقای والت دیزنی با انتخاب این لوگو، اعتبار شرکت خود را با امضا تایید کرده است.

لوگوی IBM

یکی دیگر از لوگوتایپ‌های معروف، IBM می‌باشد. این لوگو، رنگی آبی دارد و نام مستعار شرکت که آبی بزرگ است را تداعی می‌کند. همچنین، لوگو IBM، از 8 خط افقی تشکیل شده است که این موضوع، نشان دهنده حرکت و سرعت در شرکت می‌باشد. نوشتن لغت IBM با حروف بزرگ نیز، نماد قدرت است.

لوگوی HP

شرکت HP، توسط دو شخص به نام‌های Hewlett و Packard، تاسیس شده است. این دو شخص، حروف اول نام‌های خود را به عنوان اسم شرکت، انتخاب کرده‌اند. لوگو HP، از روز اولِ طراحی تا به امروز، بدون تغییر باقی مانده است.

لوگوی کوکاکولا

لوگو تایپ کوکاکولا، توسط کتابدارِ رئیسِ شرکتِ کوکاکولا، طراحی شده است. این لوگو، در واقع یک طرح دست نویس و بسیار ساده می‌باشد.

لوگوی شرکت والت دیزنی، امضای رئیس این شرکت می‌باشد.

دانلود لوگوتایپ آماده و لایه باز

سایت‌هایی مانندِ فری‌پیک، انواتو‌ المنت و Ui8، بهترین مراکزِ خریدِ انواع مختلف لوگوتایپ‌ها هستند. خرید لوگو از سایت‌های فوق، به دلیل تحریم‌های بین المللی، معمولا امکان‌پذیر نمی‌باشد اما سایت هیروباکس، این مشکل را برطرف کرده است.

شما می‌توانید در سایت هیروباکس، لینکِ فایل لوگویی که قصد خرید آن را دارید، وارد نمایید و به راحتی، فایل لوگو را دریافت کنید. در این سایت، پرداخت هزینه خریدِ لوگو، از طریق تمامی کارت‌های بانکی، امکان پذیر است. در این مقاله، توضیحاتی جامع را در مورد لوگو تایپ، به شما ارائه دادیم. لوگوتایپ‌ها، نقشی موثر را در شناخته شدن یک برند، ایفا می‌کنند.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *