فرمت فایل وکتور

آشنایی با انواع فرمت‌‌های فایل وکتور
آشنایی با انواع فرمت‌‌های فایل وکتور
وکتور بهترین فرمت ذخیره سازی و ویرایش فایل‌های گرافیکیه که هر طراحی باید با مفاهیم و اصول ویرایش و ذخیره سازی اون آشنا باشه

فایل وکتور، در واقع به شما کمک می‌کند تا تصاویر خود را با کیفیت بهتری ذخیره کنید. فرمت وکتور، برای افرادی که کار طراحی دیجیتال انجام می‌دهند یا گرافیست هستند، فرمت آشناتری است. طراحان و گرافیست‌ها، دقیقا می‌دانند که برای ذخیره‌سازی تصاویر از کدام فرمت بهتر است استفاده کنند.

کانسپت محیط و میز کار طراح گرافیک به همراه مانیتور و پرینتر
برای طراحی پروژه‌هایی از قبیل لوگو و هویت بصری، بهترین فرمت وکتور است

فایل وکتور چیست؟

وکتور را معمولا با فرمت‌های مختلفی مثل AI ,EPS ,WMF پیدا می‌کنید. برای اینکه بتوانید از هر کدام از این فرمت‌ها استفاده نمایید، باید کار با نرم‌افزارهای مختلف گرافیکی را به خوبی بلد باشید. هر یک از این فرمت‌ها، دارای ویژگی‌هایی هستند که بهتر است به صورت دقیق‌تر در مورد آنها بدانید.

  • زمانی که روی این فایل‌ها زوم می‌کنید، مشکل افت کیفیت و پیکسلی شدن ندارید.
  • زمانی که سایز فایل را افزایش می‌دهید، با کاهش کیفیت تصویر مواجه نمی‌شوید.
  • هر نوع تغییر را می‌توانید به راحتی روی تصاویر خود ایجاد کنید.

وکتورها در واقع تصاویری هستند که با استفاده از فرمول‌ها و محاسبات ریاضی ساخته شده‌اند، تا بتوانند راحت‌تر نقاطی را روی شبکه ایجاد کنند. فایل‌هایی که شطرنجی هستند و بلوک‌های رنگی دارند را پیکسل می‌نامند. همچنین فایل‌هایی که فرمت وکتور دارند، به این پیکسل‌ها کمک می‌کنند تا بدون از دست دادن وضوح تصویر، بزرگتر یا کوچکتر شوند. اینگونه فایل‌ها، پیکسل‌ها را برای مطابقت با کارهای گوناگون گرافیکی یاری می‌کنند.

تفاوت‌های بین فرمت وکتور و رستر
فایل‌های با فرمت رستر در صورت بزرگنمایی کیفیت خود را از دست می‌دهند.

فایل‌های وکتور، می‌توانند به تصاویر raster شده هم تغییر حالت دهند. تصاویری که تبدیل به raster شده‌اند، به اسم bitmap نیز شناخته می‌شوند. در این حالت، به راحتی می‌توانید هر نوع ویرایشی مدنظرتان است را اعمال کنید. در واقع فایل‌هایی که با این فرمت ارائه می‌گردند، قابلیت‌های زیادی در دسترس شما قرار می‌دهند که عوض کردن شکل ظاهری تصاویر، تنها بخش کوچکی از این امکانات محسوب می‌شود.

رایج‌ترین فرمت‌هایی که برای این منظور وجود دارند عبارتند از:

• ai: مخفف Adobe Illustrator، از این فایل برای صنعت چاپ و رسانه‌هایی مثل مجلات استفاده می‌کنند. برای المان‌های دیجیتالی نیز به این فرمت نیاز داریم تا لوگوهای مورد نظرمان را طراحی کنیم.

• eps: این فایل، یکی از قدیمی‌ترین فایل‌های گرافیکی وکتور است. البته فایل‌های eps نمی‌توانند از تنظیم شفافیت فایل‌های Adobe Illustrator پشتیبانی کنند.

• pdf: این قالب به ما کمک می‌کند تا اسناد مهم را بین پلتفرم‌های گوناگون به اشتراک بگذاریم، همینطور در Adobe Acrobat قابلیت ویرایش در اختیار ما قرار می‌گیرد.

• svg: فرمت Scalable Vector Graphics مبتنی بر XML است. XML به زبان نشانه‌گذاری گفته می‌شود که به طور گسترده، در سراسر بستر وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان توسط ماشین‌ها و انسان‌ها قابلیت خواندن پیدا می‌کند. این نوع قالب، برای بستر وب بسیار کاربردی است.

آیکون سه بعدی فایل فرمت‌های Pdf و Eps و Ai
فرمت‌های Pdf و Eps و Ai از جمله فرمت‌های ذخیره سازی وکتور هستند که به صورت لایه باز و قابل ویرایش هستند

تفاوت‌های وکتور با سایر فرمت‌ها:

فایل‌های وکتور، می‌توانند تفاوت‌هایی با دیگر فرمت‌های تصاویر داشته باشند. افرادی که با فرمت‌های مختلف آشنا هستند، قطعا با مفاهیمی مثل پیکسل و فایل‌های برداری آشنایی دارند. این دو مبحث، در واقع ساختارهای اصلی یک تصویر محسوب می‌شوند. با این حال آیا می‌‌دانید که این دو مورد چقدر با هم فرق می‌کنند؟ بهتر است از پیکسل استفاده کنیم یا فایل‌ برداری؟ در زمان کارهای گرافیکی، کدامیک از این دو مورد عملکرد بهتری خواهند داشت؟

پس از اینکه چندین نقطه به صورت مربع در کنار هم قرار می‌گیرند، تصویر ساخته می‌شود. هر تصویر، پیکسل‌های مختص به خودش را دارد و با قرار گرفتن پیکسل‌ها در کنار هم، یک تصویر مناسب شکل می‌گیرد. نقاطی که شبیه به مربع هستند، اندازه‌های کوچکی دارند و فقط زمانی می‌توانید آنها را ببینید که روی تصویر زوم کنید. توجه داشته باشید که تصویر با بزرگنمایی، تغییر رزولوشن پیدا نمی‌کند.

تصاویری که از پیکسل ساخته شده‌اند، زمانی که در حالت بزرگنمایی قرار می‌گیرند، پیکسل‌های آنها به همان اندازه هم بزرگتر می‌شوند. به همین خاطر نقاطی که در تصویر وجود دارند، در هر اینچ اندازه کمتری پیدا می‌کنند. در این حالت، تصاویر جزئیاتی که از قبل داشتند را به طور کامل از دست می‌دهند و لبه‌های هر پیکسل مشخص می‌شود.

کاراکتر 2 بعدی مرد در حال کار با فرمت وکتور
برای طراحی کاراکترهای پیچیده ۲ بعدی و ۳ بعدی می‌توان از فرمت وکتور و نرم‌افزار ایلاستریتور کمک گرفت

ویژگی برداری فرمت وکتور:

در اینگونه فایل‌ها، شما دیگر با پیکسل‌ها سرکار ندارید، بلکه بیشتر مشخصات هندسی مورد بحث قرار می‌گیرند. تمام فایل‌هایی که حالت برداری دارند، به صورت نقاط، منحنی‌ها، دایره‌ها و… ذخیره می‌گردند. هر کدام از مشخصات هندسی، اطلاعات مربوط به نوع رنگ و اندازه مختص به خود را دارند و با فایل شما دیگر با پیکسل تعریف نمی‌شود.

وقتی تصاویری که با گرافیک‌های برداری ساخته شده‌اند را تغییر اندازه می‌دهید، دیگر با افت کیفیت مواجه نمی‌شوید. در تصاویر پیکسلی رزولوشن اهمیت زیادی دارد، اما در فایل برداری هر فرایندی روی تصویر انجام گیرد، کیفیت و جزئیات آن تغییر خاصی نمی‌کند. برای طراحی لوگو و حتی هویت‌های بصری بیشتر از این روش استفاده می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که از فرمت‌های پیکسلی استفاده کنند.

فایل‌های برداری را چندین مرتبه می‌توانید ویرایش کنید و فایل شما هیچ مشکلی پیدا نکند. این موضوع در مورد فایل‌های پیکسلی صادق نیست، زمانی که فایل بیش از حد ویرایش شده باشد، با افت کیفیت روبرو خواهد شد.

نرم‌افزار ایلاستریتور و ویرایش فایل‌های وکتوری:

برای ویرایش فایل وکتور، نرم‌افزارهای ادوبی کارتان را آسان می‌کنند. این شرکت نرم‌افزارهایی را برای طراحی و کارهای گرافیکی تولید می‌کند. به همین خاطر برای ویرایش فایل‌های برداری اول از همه به سراغ ادوبی آمدیم.

نرم افزار ایلاستریتور Illustrator، یکی از کاربردی‌ترین و جذاب‌ترین نرم‌افزارهایی است که با استفاده از آن می‌توانید فایل وکتور را ویرایش کنید. به غیر از ویرایش وکتور، کارهای گرافیکی دیگری مثل: خلق تصاویر هنری، پوسترها، کارت‌های ویزیت و… را می‌توانید انجام دهید. نرم افزار ایلاستریتور دارای رابط کاربری بسیار خوبی است، همینطور می‌توانید از امکانات متنوع آن برای خلاق کردن کارهای هنری خود استفاده کنید.

یک آدم در حال کار کردن با لپ تاپ در نرم افزار ایلاستریتور
نرم‌افزار قدرتمند ادوبی ایلاستریتور با امکانات جذابی که دارید، بهترین نرم‎افزار برای ایجاد و ویرایش فایل‌های وکتور است

رایج‌ترین فایل وکتور قابل ویرایش، فایل Ai است. این نوع فایل می‌تواند حجم عظیمی از اطلاعات گرافیکی را ذخیره نماید و در Adobe Illustrator دسترسی بهتری به شما بدهد. فایل‌های Illustrator را آسان‌تر از دیگر فایل‌ها برداری می‌توانید به pdf تبدیل کنید. این مورد را در نظر داشته باشید که برای ویرایش اسناد، بهتر است از Adobe Acrobat استفاده کنید.

درست است که یادگیری این نرم‌افزار زمان زیادی می‌برد، اما مزایایی نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • تبدیل تصاویر از حالت دو بعدی به سه بعدی
  • حفظ وضوح تصاویر در زمان تغییر سایز
  • بهترین پلتفرم برای طراحی لوگو برندهای مختلف
  • امکان طراحی کاراکترهای جذاب
  • حالت چند منظوره بودن برنامه

نرم افزارهای دیگری هم هستند که با استفاده از آنها می‌توانید فایل‌های وکتور را ویرایش یا طراحی کنید:

  • کورل دراو
  • گیمپ
  • اسکچ
  • اینک اسکیپ
  • افینیتی دیزاینر
  • زارا دیزاینر
  • کانوا
  • فتوشاپ

دانلود فایل با فرمت وکتور:

معرفی سایت گرافیکی فری پیک به همراه کاراکتر وکتور
سایت فریپیک مرجع عظیمی از فایل‌های وکتور با قابلیت فراوان است

مجموعه هیروباکس، به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا فایل‌های پرمیوم وکتور سایت‌های فری‌پیک، Envato وUi8 را به راحتی دریافت کنند. سرویس‌های این وب سایت کار را برای طراحان گرافیک آسان کرده‌اند. اگر متخصص تولید محتوای گرافیکی هستید، قطعا به فایل‌های برداری نیاز دارید. شما می‌توانید هر نوع سرویسی که مدنظر دارید را با استفاده از خدمات سایت هیروباکس دریافت کنید.

در کنار فایل‌های وکتور، هر نوع فایل دیگری را نیز می توانید با سرویس‌های هیروباکس به راحتی دانلود کنید. به این صورت که باید در ابتدا لینکی که می خواهید دانلود شود را باکس دانلود هیروباکس قرار دهید، سپس لینک دریافت فایل مدنظرتان را دریافت می‌کنید. برای اینکه با جزئیات بیشتر این مجموعه آشنا شوید، بد نیست نگاهی هم به شبکه‌های اجتماعی هیروباکس داشته باشید.

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *