دانلود استوک فوتیج رایگان

یک مرد در حال کار با گوشی موبایل و دانلود فوتیج آماده
یک مرد در حال کار با گوشی موبایل و دانلود فوتیج آماده
اگه می‌خوای با دانلود فوتیج‌های رایگان در کمترین زمان ویدئو‌های باکیفیت و خلاقانه بسازی، پیشنهاد می‌کنم تا آخر این مطلب رو بخونی

فوتیج (یا Footage) اصطلاحاً به کلیپ‌های خام ویدیویی و از پیش‌ضبط‌شده می‌گویند که ممکن است در هر نوع فرآیند فیلم‌سازی/تدوین ویدیو به کار آیند. فوتیج‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند سرعت ادیت ویدیو و تدوین را به‌شدت بالا ببرند و ویدیوهای خروجیِ خوش‌ساخت و چشم‌نوازی ایجاد کنند. در این مقاله، به بررسی مفهوم فوتیج می‌پردازیم، کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم و تعدادی از وب‌سایت‌های محبوب و کاربردی دانلود فوتیج یا ویدئوی آماده را هم به شما معرفی می‌کنیم. اگر به فکر دانلود فوتیج رایگان هستید، این مقاله مخصوص شماست!

یک مرد در حال کار با دو مانیتور و تدوین ویدیو
با استفاده از فوتیج‌ها می‌توانید به راحتی و در زمان کوتاهی محتوای جذاب و با‌ کیفیت ایجاد کنید

فوتیج یعنی چه و چه کاربردی دارد؟

در یک کلام، فوتیج یعنی کلیپِ ویدیویی خام و ازپیش‌ضبط‌شده. حال این کلیپ‌ ممکن است با اهداف متفاوت و در پروژه‌های گوناگون به کار گرفته شود. بی‌نهایت پروژه‌ی تدوین ویدیو در سراسر جهان وجود دارد که از فوتیج‌ها در روند ساخت پروژه استفاده می‌کنند. فوتیج‌ها هم به صورت پریمیوم و پولی قابل خرید هستند، هم می‌توانید با دانلود فوتیج رایگان، بدون نیاز به پرداخت هیچ‌گونه پولی این فایل‌ها را دانلود کنید. این فوتیج‌ها می‌توانند به هر شکلی مورد استفاده قرار بگیرند. چه در پروژه‌های فیلم‌سازی سنگین، چه در ادیت شات‌های ویدیویی معمولی، همگی می‌توانند از این فایل‌ها استفاده کنند.

گزارشات صنعت سرگرمی حاکی از این است که فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های تبلیغی و ویدیوهای آنلاین بیش‌ترین حجم دانلود فوتیج رایگان را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، هدفِ استفاده از این کلیپ‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از پلتفرم‌های ساخت ویدیو از این کلیپ‌ها به منظور افزودن جلوه‌های تصویری مضاعف استفاده می‌کنند. برخی دیگر به منظور کاهش هزینه‌های ساخت پروژه‌ی ویدیویی یا کاهش زمانِ ساخت فیلم، از این فوتیج‌ها استفاده می‌کنند.

گذشته از موارد ذکرشده، Footage انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع فوتیج را بهر کاری ساخته‌اند. بیایید بیش‌تر با انواع فوتیج و کاربردهای آن‌ آشنا شویم.

آشنایی با انواع فوتیج و کاربردهای آن‌ها:

گسترش چشمگیر محتواهای ویدیویی در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، اینستاگرام، تیک‌تاک و… باعث شده است که با رشد بی‌سابقه‌ی دانلود فوتیج رایگان در وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده فایل‌های گرافیکی روبرو باشیم. شما قطعاً تابه‌حال با فوتیج‌های مختلف ویدیویی در محتواهای مختلف روبرو شده‌اید. جالب است بدانید که با وجود فراگیری قابل توجه محتوای تصویری در سراسر جهان، هنوز تولیدکنندگان محتوای بسیاری وجود دارند که با انواع فوتیج و کاربردهای آن‌ها آشنا نیستند.

در ادامه به بررسی انواع فوتیج‌ می‌پردازیم:

1. فوتیج هوایی: فوتیج هوایی یا Aerial Footage از طریق یک پهپاد یا هلیکوپتر ضبط می‌شود و بیش‌تر برای نمایش مناظر یا پوشش مقیاس مشخصی از زمین به کار می‌رود.
2. فوتیج زمان‌گذر یا Time-lapse Footage: در حین تولید فوتیج‌های زمان‌گذر یا تایم‌لَپس، دوربین‌ها طی یک زمان خاص از سوژه عکس/فیلم می‌گیرند. سپس این عکس‌ها/ویدیوها با هم ترکیب می‌شوند تا تغییرات سوژه را طی مدت زمان مشخصی نمایش دهند.
3. فوتیج اسلوموشن یا Slow-motion Footage: به نوعی از فوتیج‌ها گفته می‌شود که نرخ‌ فریم در آن‌ها بالاتر است و ویدیو با سرعت پایین‌تری، تغییرات سوژه را نمایش می‌دهد.
4. فوتیج‌های اِی‌رول و بی‌رول: در فیلم‌سازی، فوتیج اِی‌رول (A-roll Footage)، کلیپ‌های اصلیِ فیلم‌برداری‌شده هستند که تمرکز زیادی بر سوژه‌ی اصلی ویدیو دارند. با این حال، بی‌رول‌ها معمولاً حکم ویدیوهای مکمل را دارند که باعث می‌شوند ویدیو حالت دراماتیک و هیجانی‌تری به خود بگیرد.
5. فوتیج نوری: معمولاً با هدف افزایش جلوه‌های بصری در ویدیو به کار می‌رود و تدوین‌گرها برای جذاب‌تر نشان‌ دادن ویدیو به آن روی می‌آورند. فوتیج‌های نوری می‌توانند شامل کلیپ‌های حاوی نورپردازی، آتش‌بازی و… باشند.

سایر انواع فوتیج‌، شامل فوتیج موشن‌گرافیک، فوتیج انیمیشنی، فوتیج گل، فوتیج تایپوگرافی، فوتیج پرده‌سبز و… می‌باشند. در میان این فوتیج‌ها، فوتیج‌های موشن‌گرافیک و استوک، محبوب‌ترین انواع فوتیج هستند.

تفاوت موشن‌گرافی و استوک فوتیج:

موشن‌گرافیک و استوک فوتیج دو عنصر مهم در صنعت فیلم‌سازی و تولید محتوا هستند که به‌ طور کلی به تولید و استفاده از تصاویر و ویدئوها مربوط می‌شوند. با این حال، این دو اصطلاح تعاریف مختلف و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه به توضیح تفاوت‌های اصلی بین موشن‌گرافیک و استوک فوتیج می‌پردازیم.

موشن‌گرافیک، شامل تصاویر متحرک و ویدئوهایی است که با استفاده از تکنیک‌های مختلف و به کمک نرم‌افزارهای گرافیکی ایجاد می‌شوند. موشن‌گرافیک ممکن است شامل انیمیشن‌ها، ترکیبی از تصاویر و اجزای مختلف گرافیکی و حتی فیلم باشد.

این تصاویر متحرک برای ایجاد جذابیت و حرکت در صحنه‌ها و افکت‌ها استفاده می‌شوند و معمولاً در فیلم‌های تبلیغاتی، ویدئوهای آموزشی و انیمیشن‌ها استفاده می‌شوند. به عبارتی، موشن‌گرافیک برای ایجاد جلوه‌های ویژه جذاب بر روی ویدئوها و کلیپ‌ها طراحی شده است. مثل افکت‌های آتش و …

از سوی دیگر، استوک فوتیج به تصاویر و ویدئوهایی اطلاق می‌شود که پیش‌تر توسط فیلم‌سازان و عکاسان حرفه‌ای از طریق دوربین و از محیط واقعی گرفته شده‌اند. این محتواها می‌توانند انواع صحنه‌ها، اشیاء، یا فعالیت‌ها را نمایش دهند. این تصاویر و ویدئوها در قالب کلیپ‌های کوتاه و آماده برای استفاده در فیلم‌ها، تبلیغات، مستندها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. استوک فوتیج به تولید‌کنندگان محتوا کمک می‌کند تا وقت و هزینه تولید تصاویر را کاهش دهند و از تصاویر آماده و متنوع موجود برای ایجاد صحنه‌ها و جلوه‌های ویژه استفاده کنند.

به عنوان مثال، یک استوک فوتیج می‌تواند تصویری از یک شهر با فضای شلوغ و خیابان‌های پر از ماشین‌ها باشد یا ویدئویی از طبیعت با دیدنی‌های زیبا. این فیلم‌های آماده معمولاً به صورت آنی و با کیفیت بالا در دسترس هستند و افراد می‌توانند آنها را در پروژه‌های خود به‌کار ببرند بدون اینکه خودشان نیاز به ضبط یا تولید مجدد این صحنه‌ها داشته باشند.

به طور خلاصه، موشن‌گرافیک یک فرایند خلاقانه است که شامل ایجاد تصاویر متحرک و ویدئو با استفاده از تکنیک‌ها و نرم‌افزارهای مختلف است. در حالی که استوک فوتیج تصاویر و ویدئوهای واقعی است که توسط افراد حرفه‌ای و از طریق دوربین فیلم‌برداری شده و می‌توانید از آن ها در فیلم‌ها و محتواهای خود استفاده کنید.

از فوتیج‌ها در چه حوزه‌هایی استفاده می‌شود؟

پیش از آن‌که به سراغ روش‌های دانلود فوتیج رایگان برویم، بیایید ببینیم که معمولا چه حوزه‌هایی بیش‌‌تر از فوتیج‌ها استفاده می‌کنند. مشاغل زیر، بیش‌ترین استقبال را از فوتیج‌ها نشان داده‌اند.

  • فیلم‌سازان و تدوین‌گران
  • سازندگان برنامه‌های تلویزیونی
  • تبلیغ‌کنندگان
  • طراحان گرافیکی
  • توسعه‌دهندگان وب
  • مدیران رویدادهای مختلف آنلاین و آفلاین
  • مدرسین
  • مدیران صفحات مجازی

مشاغل بالا معمولا ترجیح می‌دهند به جای ضبط فوتیج‌های انحصاری، از گزینه‌ی خرید فوتیج پریمیوم یا دانلود فوتیج رایگان استفاده کنند. مثلا تصور کنید که یک تدوین‌گر کلیپ‌های مراسم عروسی،‌ بخواهد برای هر کلیپ عروسی جداگانه برای فوتیج گل وقت بگذارد و هزینه کند. در حالی‌که می‌تواند به سادگی با مراجعه به سایت‌های دانلود فوتیج رایگان، کلیپ‌های باکیفیت و متنوعی را برای ویدیوهای خود دانلود کند.

سوالی که این‌جا به وجود می‌آید این است که بهترین‌ سایت دانلود فوتیج چیست و چه وب‌سایت‌هایی معمولا برای دانلود فوتیج رایگان و پریمیوم مناسب‌ترند.

مزایای استفاده از استوک فوتیج و ویدئوی آماده:

معمولا تدوین‌گران به این دلیل به سراغ دانلود فوتیج رایگان یا پریمیوم می‌روند که فوتیج‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستند. این‌که شما یک فوتیج را به صورت آماده دانلود کنید، انتخاب کاملاً اقتصادی‌تری در مقایسه با زمانی خواهد بود که خودتان آن‌را بسازید. ساخت فوتیج فرآیند بسیار پیچیده و دشواری‌ست. حتی ممکن است نیاز پیدا کنید به مکان‌های مختلف سفر کنید و حتی خروجیِ پروژه باب میلتان هم نباشد! طبیعی‌ست که دانلود یک فوتیج آماده و باکیفیت، معقول‌تر و بهتر خواهد بود.

سایر مزایای دانلود Footage رایگان عبارتند از:

استوک فوتیج‌ها عموماً کیفیت فوق‌العاده زیادی دارند؛ زیرا توسط فیلم‌سازان حرفه‌ای ساخته می‌شوند.

  • زمان تولید پروژه را به حداقل می‌رسانند.
  • دانلود فوتیج رایگان و پریمیوم می‌تواند تا حد قابل توجهی از زحمات شما بکاهد.
  • همواره در دسترس است و شما هر زمانی که بخواهید، می‌توانید یه فوتیج جدید دانلود کنید.
  • باعث می‌شود کیفیت محتوای ویدیویی ساخته‌شده توسط شما بسیار بالاتر رود و اثر مثبتی روی پروژه‌ی ویدیویی شما خواهد داشت. چه بسا ممکن است این امر خود را به صورت بازخورد بالاتر، فروش بیش‌تر و بهبود بازدید صفحه‌ی شما نشان دهد.
  • حالا زمان آن رسیده است که بیش‌تر راجع‌به منابع دانلود فوتیج رایگان بحث کنیم و آن‌ها را به شما معرفی نماییم.
تصویر ابزارهای تصویر برداری و سینما بر روی میز
انواع فوتیج‌هایی که با کیفیت‌های بسیار بالا در سایت‌هایی مثل فری‌پیک و ادوبی‌استاک منتشر می‌شوند، توسط ابزارهای سینمایی تصویربرداری شده‌اند

بهترین منابع دانلود فوتیج رایگان و پریمیوم:

سایت‌هایی که در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم از بهترین منابع برای دانلود رایگان و پولی ویدئو آماده و استوک فوتیج هستند؛ پروژه‌های متنوع و بی‌شمار این وب‌سایت‌ها، عملاً نیاز هر تدوین‌گر و فیلم‌سازی را برطرف خواهد کرد:

در صورتی‌که قصد دانلود فوتیج‌های پریمیوم را دارید، در ادامه‌ بهترین روش برای این کار را به شما معرفی می‌کنیم.

چطور می‌توانم فوتیج‌های پریمیوم را دانلود کنم؟

هیروباکس، یک مرجع عالی برای دانلود فایل‌های پریمیوم می‌باشد. که به کمک آن می‌توانید با کمترین هزینه و بالاترین سرعت فوتیج‌های پرمیوم را دریافت کنید. برای دانلود استوک فوتیج‌های پریمیوم، کافی‌ست مراحل زیر را دنبال کنید:

1. به یکی از وب‌سایت‌های مذکور برای دانلود فوتیج بروید.
2. لینک فایل Footage مدنظر را کپی کنید.
3. حال وارد سایت هیروباکس شوید و لینکِ مدنظر را در باکس دانلود، Paste (الصاق) نمایید.
برای بررسی دقیق‌تر روش خرید فوتیج پریمیوم، «این لینک» را دنبال کنید.

نمونه فوتیج‌ از ادوبی استاک و انواتوالمنت:


سوالات متداول:

علت استفاده از استوک فوتیج‌ها چیست؟

استفاده از استوک‌ فوتیج‌ها از نظر زمانی و هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند و کیفیت بالائی هم دارند؛ انواع مختلف آن همیشه در دسترس هستند، و به شما کمک می‌کنند در کمترین زمان یک محتوای ویدئویی با‌کیفیت ایجاد کنید.

از فوتیج‌ها در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود؟

مشاغل زیر به جای ساخت فوتیج انحصاری ترجیح می‌دهند از استوک فوتیج‌ها استفاده کنند:

فیلم‌سازان و تدوین‌گران
سازندگان برنامه‌های تلویزیونی
تبلیغ‌کنندگان
طراحان گرافیکی
توسعه‌دهندگان وب
مدیران رویدادهای مختلف آنلاین و آفلاین
مدرسین
مدیران صفحات مجازی

انواع فوتیج کدامند؟

فوتیج هوایی (Aerial Footage)، فوتیج زمان‌گذر (Time-lapse Footage)، فوتیج اسلوموشن (Slow-motion Footage)، فوتیج‌های اِی‌رول و بی‌رول (A-roll Footage)، فوتیج نوری، فوتیج موشن‌گرافیک، فوتیج انیمیشنی، فوتیج گل، فوتیج تایپوگرافی، فوتیج پرده‌سبز و…

از چه سایت‌هایی استوک فوتیج‌ها را دانلود کنیم؟

بهترین سایت‌ها برای دانلود فوتیج‌های با کیفیت عبارتند از:
Freepik – Envato – Adobe Stock – Shutterstock – MotionArray – Pikbest

2 پاسخ

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *